Hei! Velkommen til bloggen min! Dette er en skoleblogg, og det vil si at jeg her skal jeg skrive om skolerelaterte hendelser. Jeg går på barn- og ungdomsfag og skal blogge om praksisen min ute i arbeidslivet. Håper du kan finne bloggen min inspirerende :)

fredag 5. april 2013

Bamseboller

Hei igjen! Her en dag da jeg var på praksisen hadde jeg en helt ny aktivitet, nemlig baking! Jeg selv liker veldig godt å bake men kan vel ikke si jeg er så veldig dreven, hehe:) Vi skulle bake bamseboller, noe som er veldig koselig! Under legger jeg ut oppskrift og fremgangsmåte(bildene er private fra da jeg lagde boller med min lillesøster og ikke fra praksis)

 


Ingredienser:
 250g melis
300g smør
1l helmelk
1,5kg mel
2pk tørrgjær
1 plate freia kokesjokolade
 5 tannpirkere






Fremgangsmåte:

Først finner du frem smøret og smelter dette i en middels kjele. Da smøret er smeltet har du i melken og melisen og varmer dette til det er på ca 37 grader. I bildet har jeg bilde av lettmelk, og det er feil det er viktig at man bruker HELmelk! :) 



               Man kan kjenne på håndleddet når melken er varm nok.


Etter du har gjort dette heller du alt i en mixer og har i melet og tørrgjæren. Det er lurt å ikke ha i alt melet med en gang men heller prøve seg fram litt etter litt. 




Da du har fått en jevn og god deig kan du starte å forme bamsene! Du trenger ikke heve først, bollene skal etterheve! Da du skal forme bamsene bryter du av små klumper som du former til små baller(hodene), så tar du litt deig som du former ørene av. Husk å lage de veldig små ettersom de skal heve til ca dobbel størrelse! Det kan være lurt å ha litt mel på hendene da man skal gjøre dette, og husk å vaske hendene! 

 


 
Bildet er hentet fra google

Da du har formet mange søte bamser setter du de til heving i en time. Da er det lurt å ha et håndkle eller plastikk over, og også heve dem på en lunt og litt varmt sted. Her er det lurt å starte å varme ovnen om den bruker litt tid. Da de har vokst og nesten doblet seg kan du sette de i ovnen på 250 grader i ca 7 minutter.




Mens bollene steker kan du smelte sjokoladen og finne frem tannpirkerne! Det tar ikke lang tid å steke bollene og de når raskt en fin og gyllen farge. Da du har avkjølt dem på en rist kan du begynne å lage øyne og nese. Da tar du veldig enkelt tannpirkeren og dypper den i sjokolade, for så å stikke den ned i bolla. Da tannpirkeren går ned blir sjokoladen  igjen og danner en fin sirkel. Gjør dette to ganger til øyne, og en gang til for nese men du kan nå rotere den litt for å skape en større sirkel.  Om du vil ha munn eller om bamsen skal spise noe velger du helt selv, vær kreativ! 





Dette er en kjempekoselig aktivitet å gjøre med barna. De kan fint være med å måle opp, helle oppi, røre, pynte og forme og får være aktive gjennom hele aktiviteten! Jeg anbefaler å bruke denne bolledeigen fordi den er veldig enkel, utrolig god og praktisk ved at den skal etterheve! Da bollene etterhevet tok jeg og barna frem tegnesaker og satt på musikk som vi koste oss med til bollene var klare. Barna ble aldri utålmodige selv om det tok litt tid. Og bollene ble såklart KJEEEMPE GODE! 


Lykke til!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar